ورزش ممکن است به رعایت رژیم غذایی کم کالری کمک کند

3فوریه 2020- پیروی از یک برنامه ی رژیمی برای کاهش وزن می تواند مشکل باشد. عوامل بسیاری باعث انحراف یا لغزش از رژیم می شوند و می توانند منجر به عدم موفقیت در کاهش وزن شوند. کارشناسان در مورد اینکه آیا فعالیت بدنی خطر انحراف از رژیم غذایی را افزایش یا کاهش می دهد، اختلاف نظر دارند. در حالی که برخی از مطالعات نشان می دهند ورزش با افزایش اشتها و یا توجیه فرد برای خوردن غذا، منجر به پرخوری می شود، مطالعات دیگر نشان می دهد که ورزش گرسنگی را تنظیم می کند و ممکن است به کاهش پرخوری کمک کند.

محققان مرکز وزن، غذا خوردن و علوم شیوه زندگی(مرکزWELL) در دانشکده هنر و علوم دانشگاه Drexel دریافتند که ورزش در یک مطالعه که در آن شرکت کنندگان از یک برنامه کاهش وزن رفتاری، از طریق کاهش کالری، در محیط های واقعی خود مشغول ورزش بودند، بصورت یک عامل محافظتی عمل می کند.

ربکا کروچییر، دانشجوی فارغ التحصیل دانشکده هنر و علوم و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: تقریباً تمام برنامه های رفتاری برای کاهش وزن، ورزش کردن را به دلیل مزایای سلامتی آن و به دلیل افزایش سوزاندن کالری، تجویز می کنند. جالب است که مطالعه ی ما نشان می دهد که ورزش ممکن است به تبعیت از رژیم کم کالری شاید از طریق بهبود تنظیم اشتها یا رفتارهای خوردن غذا کمک کند. اگر بدنبال کاهش وزن هستید، این مطالعه دلیل دیگری برای انجام ورزش به شما ارائه می کند.

این مطالعه نشان داد که ورزش عامل محافظی در مقابل پرخوری است. هنگامی که شرکت کنندگان ورزش نمی کردند، خطر پرخوری در ساعات بعدی 12 درصد بود. اما هنگامیکه شرکت کنندگان 60 دقیقه ورزش کردند، خطر پرخوری به بیش از نصف کاهش یافت و به پنج درصد رسید.

به ازای هر 10 دقیقه ورزش اضافی که یک شرکت کننده انجام می داد، احتمال پرخوری یک درصد در چند ساعت بعد از ورزش کاهش می یافت.

محققان داده های 130 شرکت کننده را با استفاده از روشهای نوین، مانند ارزیابی زیست محیطی آنی( ecological momentary assessments) یا نظرسنجی های کوتاه، که شرکت کنندگان چندین بار در روز از طریق تلفنهای همراه خود به آنها برای اندازه گیری میزان پرخوری و ورزش(hip-worn fitness trackers) پاسخ داده بودند، جمع آوری کردند.

کروچییر گفت: این یافته ها به محققان نشان می دهد که شرکت کنندگانی که به دنبال کاهش وزن هستند در معرض خطر پرخوری قرار دارند. بنابراین درمان هایی که از پرخوری جلوگیری می کنند، می توانند کاهش وزن را تسهیل کند.

کروچییرهشدار داد که این یافته ها الگوهای موجود در کل نمونه را نشان می دهند. هدف تحقیقات آینده بررسی تأثیر ورزش بر رفتار خوردن در افراد مختلف بطور مجزا است.

نتایج همچنین حاکی از آن است که اثر ورزش بر رفتارهای غذایی ممکن است به شدت ورزش بستگی داشته باشد، زیرا فعالیت بدنی سبک (در مقابل متوسط ​​تا شدید) شدیدترین اثرات محافظتی را در برابر پرخوری نشان می دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای حمایت از این یافته باید انجام شود.

این تحقیق با عنوان "آیا فعالیت بدنی یک خطر یا یک عامل محافظتی برای کاهش انحراف از رژیم غذایی در بین شرکت کنندگان در برنامه ی کاهش وزن رفتاری است؟" در ژانویه ی 2020 در مجله ی روانشناسی سلامت منتشر شد.

با وجود نتایج این مطالعه، مرکز WELL همچنان برای سایر مطالعات مربوط به مدیریت وزن از جمله مطالعه ای در مورد مؤلفه های شناختی و رفتاری مؤثر در کاهش وزن، از شرکت کنندگان ثبت نام می کند. برای اطلاعات بیشتر به سایت drexel.edu/weightloss مراجعه کنید.

منبع:

Health Psychology. doi.org/10.1037/hea0000839.

https://www.news-medical.net/news/20200203/Exercise-may-aid-in-adhering-to-a-reduced-calorie-diet-study-suggests.aspx